Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Portugalia - kierunek ekspansji polskich firm

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2016-07-12 16:07:41
handel, portugalia

Do 2018 r. eksport polskich towarów do Portugalii może wzrosnąć nawet o 30 proc. Takie szacunki są oparte na dotychczasowej tendencji dynamiki sprzedaży, a także sukcesu na podobnym rynku, hiszpańskim, oceniają ekonomiści Banku Zachodniego WBK.

W 2015 r. Portugalia była dopiero na 33. miejscu na liście odbiorców polskiego eksportu, z 0,38 proc. jej udziałem w naszym łącznym wywozie towarów. Jednak wymiana z Portugalią szybko rośnie.

 

Według danych GUS, w ciągu ostatnich 5 lat wartość sprzedaży polskich towarów do Portugalii wzrosła o prawie połowę, z 462,1 mln euro w 2010 r. do 682,2 mln w 2015 r. W minionym roku jej dynamika wynosiła 11,4 proc. rdr, w 2014 r. - 22,6 proc.

 

Według ekspertów BZ WBK, dalsze lata stać będą także pod znakiem podobnej tendencji wymiany handlowej. Ich zdaniem, pomocny będzie też sukces, jaki Polska odniosła już w eksporcie do Hiszpanii (w 2015 r. sprzedaż za 4,7 mld euro, o 16,4 proc. więcej rdr).

 

– Portugalski biznes z uwagą przygląda się temu, co dzieje się u tego sąsiada, a pomimo wszelkich różnic, Portugalia jest podobna do Hiszpanii, więc jeśli firma jest już w jednym kraju, wejście do drugiego wydaje się naturalnym krokiem – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej BZ WBK.

 

Jak dodaje, na razie mniej naturalny jest krok dalszy, czyli wyjście z ofertą z Portugalii do innych krajów portugalskojęzycznych. Poza Brazylią, są to też m.in. Angola, Mozambik, Republika Zielonego Przylądka, Gwinea Bissau.

 

Te kraje, oprócz powiązań historycznych i kulturowych, mają też silne związki gospodarcze, czego dowodzą projekty wspólnego poszukiwania partnerów biznesowych np. w Polsce.

 

W strukturze polskiego eksportu do Portugalii dominują: sprzęt RTv, meble i ich części, samochody, mięso, w tym głównie drobiowe i wołowina, wyroby skórzane, sprzęt AGD (chłodziarki, zamrażarki i pralki) oraz wyroby tytoniowe.

 

Swoich szans w Portugalii mogą szukać producenci wszystkich tych dóbr, oceniają wspomniani ekonomiści.

 

Rynkowi szczególnie uważnie powinna przyglądać się branża spożywcza, bo Portugalczycy powoli rozsmakowują się w polskim jedzeniu. Wartość eksportu dla tej kategorii wzrosła w ubiegłym roku o blisko 20 proc. Na ten wynik w dużej mierze zapracowała polska branża mięsna.

 

Eksperci Banku Zachodniego WBK zwracają też uwagę na portugalskie szanse dla polskiego sektora automotive.

 

Przemysł samochodowy jest kluczowym sektorem gospodarki Portugalii. Produkcja aut wytwarza blisko 4 proc. portugalskiego PKB i daje zatrudnienie ok. 40 tysiącom osób.

 

– To idealna przestrzeń współpracy – podkreśla Robert Antczak. - Szczególnie dobre perspektywy widzę dla polskiego eksportu części, akcesoriów i komponentów, który mogłyby doskonale uzupełniać ożywioną produkcję pojazdów w Portugalii.

 

Przypomina on, że w przypadku Banku Zachodniego WBK na korzyść polskich przedsiębiorstw działa obecność w Portugalii Grupy Santander. Polscy eksporterzy, którzy szukają wiedzy o tym rynku oraz kontaktu z potencjalnymi kontrahentami, mogą więc skorzystać z portalu SantanderTrade.com.

 

Dodajmy od siebie, że Portugalia wychodzi z najgłębszych kłopotów gospodarczych, co przyczyniło się m.in. do dużego bezrobocia i osłabiało bieżący poziom konsumpcji.

 

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)

12-07-2016





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw