Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Eksport Portugalii - dane za 9 miesięcy 2012 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Kuciński | 2016-01-07 14:41:42
portugalia, portugal, gospodarka, eksport

W przeciągu pierwszych 9 miesięcy br. ogólna wartość importu portugalskiego spadła o 5,09% do 41.529 mln euro, podczas gdy eksport wzrósł o 7,71% do 33.861 mln euro. W tym samym okresie wkład Unii Europejskiej w eksport krajowy spadł z 75% do 71%. Chociaż Portugalia wciąż koncentruje się na eksporcie do krajów członkowskich, to jednak z powodu kryzysu niektórych gospodarek Unii portugalskie przedsiębiorstwa coraz częściej angażują się na rynkach pozaeuropejskich.

W br. eksport do Europy wzrósł o 2,5%, podczas gdy sprzedaż skierowana na rynki pozaeuropejskie podniosła się aż o 23%. Trzema największymi partnerami handlowymi Portugalii pozostają wciąż Hiszpania, Niemcy i Francja, ale tylko eksport do Francji odnotował wzrost (4,2%), osiągając wartość 4,01 mld euro. Eksport do Niemiec spadł o 1,29% (4,27 mld euro), a do Hiszpanii o 4,63% (7,56 mld euro). Pozytywny wynik odnotował eksport do Wielkiej Brytanii (+8,43%, 1,72 mld euro), jednak do pozycji czwartego największego partnera wyrosła Angola – w pierwszych 9 miesiącach roku wartość eksportu wyniosła 2,42 mld euro czyli o 34% więcej w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Również w innych częściach świata eksport portugalski nabiera tempa. Sprzedaż w Chinach wzrosła o 151,41% (626 mln euro), w USA o 35,07% (1,42 mld euro), a w Brazylii o 20,34% (491 mln euro).

Pierwszym produktem eksportowym Portugalii pozostają paliwa mineralne (6,9 mld euro), następnymi są: produkty rolnicze (1,1 mld euro), maszyny i urządzenia (934 mln euro), chemikalia (632 mln euro) i pojazdy (430 mln euro).

Za najrentowniejsze kierunki rozwoju eksportu portugalskiego uważa się przede wszystkim Angolę, Mozambik, Kolumbię, Meksyk i Brazylię. Poważniejsze badania nad tym tematem podjęła Agencja Inwestycji i Handlu Zagranicznego Portugalii (Agência para o Investimento e Comércio Externo de Portugal AICEP), która w ramach projektu Matchpoint opracowuje możliwości biznesowe dla firm portugalskich, wskazując 31 państw, które potencjalnie mogą stanowić zyskowny kierunek eksportowy. Uzyskane informacje zostaną przedstawione stowarzyszeniom i spółkom w ramach Rady Strategicznej ds. Internacjonalizacji Gospodarki (Conselho Estratégico de Internacionalização da Economia CEIE) w celu wprowadzenia ewentualnych korekt. Projekt ma zostać zakończony na początku przyszłego roku, kiedy zostanie opublikowana pełna lista. W ciągu 2013 r. ma powstać klarowny obraz zasad internacjonalizacji gospodarki oraz plan działania.

Projekt ma na celu udostępnienie portugalskim przedsiębiorcom strategicznych informacji, które miałyby wspierać przyszłe działania biznesowe. Jest to pierwsze tak szeroko zakrojone przedsięwzięcie, które łączy sferę publiczną i sektor prywatny; pozwoli skonsolidować wysiłki, skoncentrować zasoby i ustalić wspólne strategie działania na rzecz internacjonalizacji gospodarki portugalskiej w przeciągu następnych lat.

Projekt Matchpoint zakłada, że działania gospodarcze powinny być nakierowane nie tylko na popyt, ale również na podaż; kluczowy dla przedsiębiorców jest rozwój analiz sektorowych i dobre rozeznanie krajowej podaży. Ponadto jego zadaniem jest sygnalizowanie konkretnych możliwości biznesowych w miejscach, gdzie AICEP wykrył realny popyt, który nie został jeszcze wykorzystany. Agencja podkreśla, że nie wskazuje rynków priorytetowych, ale potencjalne. Na razie jako przykład podaje Brazylię i Chiny.

Niezależnie od AICEP listę 31 potencjalnych kierunków biznesowych opracowało Espírito Santo (ES) Research. Lista została przedstawiona 21 listopada br. podczas forum Portugal Exportador 2012. Wymienione państwa uporządkowane są według kontynentów:

Ameryka: Kanada, USA, Meksyk, Kolumbia, Wenezuela, Peru, Brazylia

Afryka: Maroko, Algieria, Tunezja, Libia, Ghana, Zielony Przylądek, Wyspy Św. Tomasza i Książęca, Angola, Mozambik

Europa: Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Polska, Rosja, Turcja

Bliski Wschód: Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar

Azja: Kazachstan, Azerbejdżan, Chiny, Makau, Korea Południowa, Timor Wschodni

Z przeprowadzonych analiz wynika, że największy potencjał na zwiększenie portugalskiego eksportu przedstawiają:

 

USA

Portugalia jako dostawca: 63 pozycja

Portugalia jako importer: 74 pozycja

Możliwości eksportu: dywany, zbiorniki wodne, warzywa, soki i ekstrakty warzywne, owoce, pieczywo i wyroby cukiernicze, obuwie gumowe, odzież damska, zastawa stołowa, elektryczny sprzęt oświetleniowy

 

Kolumbia

Portugalia jako dostawca: 52 pozycja

Portugalia jako importer: 32 pozycja

Możliwości eksportu: przesiewacze, kostka i płyty chodnikowe, pojazdy samochodowe do transportu produktów spożywczych, opony, armatura hydrauliczna, przewody i kable, obuwie gumowe, części i akcesoria samochodowe, konserwy rybne i kawior, części do silników tłokowych

 

Ghana

Portugalia jako dostawca: 48 pozycja

Portugalia jako importer: 56 pozycja

Możliwości eksportu: wino, konserwy rybne i kawior, meble, węzłowe sieci sznurkowe, artykuły plastikowe do transportu lub pakowania, korki, pokrywki, urządzenia elektryczne, narzędzia wymienne, artykuły z materiałów włókienniczych, pomidory przetworzone, przesiewacze.

 

Angola

Portugalia jako dostawca: 1 pozycja

Portugalia jako importer: 7 pozycja

Możliwości eksportu: opony, mięso, armatura hydrauliczna, meble, cement hydrauliczny, mąka pszenna, części i akcesoria samochodowe, wino, obuwie gumowe, wyroby walcowane płaskie z żelaza lub stali.

 

Mozambik

Portugalia jako dostawca: 7 pozycja

Portugalia jako importer: 15 pozycja

Możliwości eksportu: gąsiory, butelki, kleje, wino, artykuły plastikowe do transportu lub pakowania, narzędzia wymienne, akumulatory elektryczne, urządzenia mechaniczne, meble, nawozy.

 

Rosja

Portugalia jako dostawca: 49 pozycja

Portugalia jako importer: 80 pozycja

Możliwości eksportu: przewody rurowe z nieutwardzanego kauczuku, części i akcesoria samochodowe, transformatory elektryczne, obuwie gumowe, kosmetyki, przewody i kable, pomidory, ryby, długie płaszcze, peleryny, anoraki, podkoszulki.

 

Zjednoczone Emiraty Arabskie

Portugalia jako dostawca: 68 pozycja

Portugalia jako importer: 126 pozycja

Możliwości eksportu: pomidory przetworzone lub konserwowane, węzłowe sieci sznurkowe, oleje, transformatory elektryczne, półprodukty z żelaza lub stali, odzież męska, odbiorniki, aksamit i plusz, żywica, figurki i inne przedmioty ozdobne, ceramika.

 

Azerbejdżan

Portugalia jako dostawca: 68 pozycja

Portugalia jako importer: 18 pozycja

Możliwości eksportu: kostka i płyty chodnikowe, worki, wino, meble, siedzenia, przetwory i konserwy rybne, obuwie, plandeki i markizy gumowe, wyroby włókiennicze, meble medyczne.

 

Chiny

Portugalia jako dostawca: 73 pozycja

Portugalia jako importer: 63 pozycja

Możliwości eksportu: oliwa, papier, kartony i tekstylia, artykuły fotograficzne, meble, obuwie gumowe, wino, pozostałości po bateriach, armatura hydrauliczna, płyty kuchenne, płyty, arkusze, taśmy, folie i ostrza z tworzyw sztucznych.

 

Korea Południowa

Portugalia jako dostawca: 82 pozycja

Portugalia jako importer: 68 pozycja

Możliwości eksportu: urządzenia, siedzenia, części i akcesoria samochodowe, płyty, arkusze, taśmy, folie i ostrza z tworzyw sztucznych, przewody i kable, armatura hydrauliczna, mosty i części mostów, mosty i części mostów, wrota, śluz, wieże, maszty kratowe, artykuły z żelaza lub stali, cukier trzcinowy lub buraczany, profile żelazne lub stalowe.

 

Najwięksi eksporterzy

Największym eksporterem krajowym w Portugalii jest Galp. Grupa, w skład której wchodzi Gás de Portugal, Galp Power i Galp Energia w ubiegłym roku tylko na sprzedaży zagranicznej zarobiła 2,4 mld euro, co reprezentuje około 7,7 mln ton produktów sprzedanych poza granicami Portugalii i wzrost o 27% wartości eksportu. Grupa sprzedaje produkty rafinacji ropy naftowej w 30 krajach, przede wszystkim w USA (27% ogólnego eksportu), Meksyku, Holandii i na Gibraltarze.

Na drugim miejscu jest Volkswagen Autoeuropa, największy producent samochodów w Portugalii. W ubiegłym roku fabryka w Palmela odnotowała obroty rzędu 2,2 mld euro, z czego 98,9% wpłynęło ze sprzedaży zagranicznej. Eksport firmy reprezentuje około 4,6% eksportu krajowego, a wg szacunków obroty Autoeuropa stanowi obecnie 1,4% PKB. W Palmela produkowane są modele Eos, Scirocco, Sharan i Seat Alhambra; 28,3% samochodów trafia do Niemiec, 10,4% do Chin, a 10,1% do Wielkiej Brytanii.

Portucel, jedno z największych portugalskich przedsiębiorstw papierniczych, reprezentuje 3% eksportu narodowego. W 2011 r. osiągnęło zyski rzędu 1,5 mld euro, eksportując 95% artykułów wyprodukowanych w fabrykach w Setúbal, Figueira da Foz i Cacia. Produkty firmy trafiają do 119 krajów, przede wszystkim do Niemiec, Francji, Hiszpanii, USA i Włoszech. Dzięki nowej fabryce w Setúbal grupa osiągnęła w swojej branży pozycję lidera europejskiego oraz 6 miejsce w rankingu światowym w zakresie produkcji niepowlekanego papieru bezdrzewnego (UWF).

Na 4. miejscu największych eksporterów portugalskich znalazł się Repsol, producent tworzyw sztucznych w formach podstawowych. W 2011 r. obroty firmy wyniosły 827,4 mln euro, z czego 85% stanowiła sprzedaż na rynkach międzynarodowych. Około połowa eksportowanych produktów firmy trafia do Hiszpanii, a druga połowa na rynki europejskie.

Continental Mabor zajmuje 5 miejsce wśród portugalskich eksporterów. Firma produkująca części samochodowe odnotowała w 2011 r. obroty rzędu 744,4 mln euro, co przekłada się na wzrost o 24,7% w porównaniu z rokiem poprzednim. Firma z fabrykami w Lousado, Vila Nova de Famalicão jest uważana za jedną z najbardziej konkurencyjnych na rynkach międzynarodowych. Niemal całość produkcji przeznaczana jest na eksport (97,3% czyli 727 mln euro), z czego większość trafia do państw UE. Największym odbiorcą produktów Continental Mabor są Niemcy (28% ogólnej produkcji), reszta trafia do krajów Beneluksu (13%), Hiszpanii (10%) i Wielkiej Brytanii (9%). Inwestycje firmy sięgają 420 mln euro. Producent zatrudnia 1.600 pracowników.

Pozostałe największe firmy eksportowe to m.in. Bosch, Delphi, Somincor i Peugeot Citroën.

Oprac.

Elżbieta Siuta Correia

Ekspert POIG, WPHI Lizbona