Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Co kupić, a co sprzedać

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-20 14:32:40
portugalia, handel, eksport, import, gospodarka

Dla Portugalii najważniejszym rynkiem handlowym jest UE. Polska do Portugalii sprzedaje głównie meble do siedzenia, aparaturę odbiorczą dla telewizji oraz jednostki pływające.

 

 

Portugalski eksport towarów i usług w 2013 roku odnotował wzrost czwarty rok z rzędu, a saldo towarów i usług było dodatnie pierwszy raz od 70 lat. W 2013 roku eksport Portugalii wzrósł o 5,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając wartość 68,2 mld euro. Był to najlepszy wynik w historii tego kraju.

Portugalia zarejestrowała również w 2013 roku wzrost liczby eksporterów (22 tys. 685 firm), a także największy jak dotąd udział eksportu w produkcie krajowym brutto, który wyniósł 41 proc. (39 proc. w 2012 r., 36 proc. w 2011 r.).

 

Źródło: Bank Światowy (marzec 2015 rok)

 

Eksport Portugalii do UE wzrósł o 5 proc., podczas gdy sprzedaż do krajów poza unijnych zwiększyła się o 7,2 proc., stanowiąc tym samym 31 proc. całkowitej sprzedaży za granicę. 38,8 proc. całego eksportu Portugalia zawdzięcza sprzedaży na rynki poza unijne.

W 2013 roku najwyższą wartość eksportu miały:

  • maszyny i urządzenia (wartość 6,9 mld euro)
  • pojazdy i inne środki transportu (4,9 mld euro)
  • paliwa mineralne (4,9 mld euro)
  • metale zwykłe (3,6 mld euro)
  • tworzywa sztuczne i guma (3,2 mld euro)

Wzrost eksportu dotyczył również:

  • obuwia (o 7,8 proc.)
  • tekstyliów (o 5,5 proc.)
  • produktów rolnych (5,5 proc.)
  • drewna i korka (4,2 proc.).

Najczęściej sprowadzane do Portugalii w 2013 r. grupy towarowe:

  • paliwa mineralne (11,1 mld euro)
  • maszyny i urządzenia (8,4 mld euro)
  • produkty rolne (6,2 mld euro)
  • produkty chemiczne (5,9 mld euro)
  • pojazdy i inne środki transportu (5,0 mld euro)

 

 

 

2013 r. (mln euro)

2012 r. (mln euro)

zmiana proc.

Ogółem

Eksport

68 218

64 535

+5,7

w tym towarów

47 266

45 213

+4,9

Import

65 373

64 683

+1,1

w tym towarów

56 906

56 374

+0,8

SALDO

2 845

-148

 

proc. PKB

1,7

-0,1

 

 

Główni odbiorcy portugalskich towarów

 

Kraje Unii Europejskiej to główny rynek sprzedaży portugalskich towarów, z udziałem wynoszącym w 2013 r. 73,1 proc.

Główni unijni odbiorcy portugalskiego eksportu to:

  • Hiszpania - udział 23,6 proc., sprzedaż o wartości 11,1 mld euro
  • Niemcy - 11,6 proc.; 5,5 mld euro
  • Francja - 11,6 proc.; 5,49 mld euro
  • Wielka Brytania - 5,5 proc.; 2,6 mld euro

Najważniejsze portugalskie rynki poza unijne:

  • Angola - 6,5 proc.; 3,1 mld euro
  • USA - 4,2 proc.; 1,9 mld euro
  • Brazylia - 1,5 proc.; 739 mln euro

 

Główni dostawcy towarów do Portugalii

Źródło: Bank Światowy (marzec 2015 rok)

 

Głównym partnerem Portugalii w zakresie importu pozostają kraje unijne. Udział Unii Europejskiej w portugalskim imporcie w 2013 roku wyniósł 72,3 proc.

Portugalia najwięcej importuje w UE z:

  • Hiszpanii - udział 32,2 proc.; sprzedaż o wartości 18,3 mld euro
  • Niemiec - 11,3 proc.; 6,4 mld euro
  • Francji - 6,7 proc.; 3,8 mld euro
  • Wielkiej Brytanii - 2,9 proc.; 1,6 mld euro

Jeżeli chodzi o kraje poza unijne, to należy wskazać:

  • Angolę - 4,6 proc.; 2,6 mld euro
  • USA - 1,4 proc.; 842 mln euro
  • Brazylię - 1,4 proc.; 831 mln euro

 


Handel z Polską

 

W latach 2007 – 2012 obroty handlowe między Polską a Portugalią utrzymywały się na poziomie 600 mln euro – 800 mln euro. Ich poziom wahał się w związku z kryzysem i trudną sytuacją gospodarczą, w jakiej znalazła się Portugalia.

Analiza obrotów towarowych między Polską a Portugalią w okresie styczeń - październik 2014 r. wskazuje na wzrost wymiany handlowej przy znaczącym, ale niższym wzroście importu z Portugalii. W tym czasie obroty handlowe wyniosły 935,3 mln euro, czyli o 18,4 proc. więcej wobec analogicznego okresu 2013 r.

Wartość polskiego eksportu do tego kraju sięgnęła 510 mln euro, co w stosunku do analogicznego okresu 2013 r. zapewniło wzrost sprzedaży o 21,7 proc. W tym czasie import z Portugalii wzrósł o 14,6 proc., do 425,3 mln euro. Dodatnie saldo dla Polski wyniosło 84,7 mln euro.

Najważniejsze kategorie produktowe polskiego eksportu do Portugalii:

  • meble do siedzenia – 47,7 mln euro, wzrost o 26,5 proc., udział – 9,4 proc.
  • aparatura odbiorcza dla telewizji – 37,9 mln euro, spadek o 9,5 proc., udział – 7,4 proc.
  • jednostki pływające – 36,3 mln euro, udział – 7,1proc. - ta pozycja nie występowała w 2013 r.
  • samochody osobowe – 23,8 mln euro euro, wzrost o 21,8 proc., udział 4,7 proc.
  • mięso wołowe – 16,1 mln euro, wzrost o 89,2 proc., udział 3,2 proc.

Polski eksport wzrósł m.in. w przypadku wyrobów:

  • przemysłu elektromaszynowego - o 29,4 proc.
  • przemysłu chemicznego - o 4,3 proc.
  • rolno – spożywczych - o 24,1 proc.
  • różnych - o 22,9 proc.
  • przemysłu drzewno-papierniczego - o 26,1 proc.
  • ceramicznych - o 16,1 proc.
  • skór - o 48,4 proc.
  • przemysłu lekkiego - o 66,5 proc.

Jeśli chodzi o import z Portugalii, to największe znaczenie miały:

  • masa celulozowa drzewna – 37,5 mln euro, wzrost o 30,0 proc., udział – 8,8 proc.
  • jednostki pływające – 35,5 mln euro, wzrost o 1673,3 proc., udział – 8,3 proc.
  • aparatura odbiorcza dla radiotelefonii, radiotelegrafii lub radiofonii – 25,3 mln euro, spadek o 3,0 proc., udział – 6,0 proc.
  • części i akcesoria do pojazdów silnikowych – 19,2 mln euro, wzrost o 0,7 proc., udział – 4,5 proc.
  • opony pneumatyczne, nowe, gumowe – 15,8 mln euro, spadek o 17,2 proc., udział – 3,7 proc.

Rośnie liczba firm eksportujących do Portugalii. W 2013 r. było ich 1239 wobec 1107 w 2012 r. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż 30 największych firm prowadzących działalność eksportową reprezentuje ok. 51,9 proc. polskiego eksportu do kraju urzędowania, przy czym w grupie tej przeważają firmy o kapitale zagranicznym.